کاربر: میهمان
با پزشکان معرفی شده در این سایت تماس بگیرید و مشکلات خود را مطرح نمایید  

تاريخچه ونكات علمي و تاريخي درباره بيماري سرطان

دو نفر از محققان آمريكايي بنام اولچ(olch) و موريس ليكيند(leikind) كه در انستيتوى ملى سرطان آمريكا وابسته به انستيتو ملي بهداشت به مطالعه و تحقيق درباره بيماري سرطان پرداختند. از روى مدارك تاريخي و تحقيقات صورت گرفته اطلاعات جالبي در زمينه بيماري سرطان گرد آوردند كه در سال 1961 در كالج بين المللي پاتولوژيست ها مطرح شد.

به طور خلاصه نكاتي از آن در اينجا نقل مي شود.

تاريخچه سرطان به سه مرحله بزرگ تقسيم مي شود:

اولين و طولاني ترين مرحله آن بنام دوران مطالعه نظري و ظاهري بيماري است اين مرحله از شروع زندگي بشر تا اواسط قرن 18 طول كشيده است. تمام اطلاعات اين دروه ظاهري و بدون اساس علمي و آزمايش تجربي بوده است. مأخذ اين اطلاعات متكي به لوحه هاي تاريخي و مدارك قديمي است كه در نقاط مختلف عالم توسط محققان و باستان شناساني كه در زمينه مسائل قديمي كاوش مي كردند بدست آمده است.

اولين مدركي كه در دست مي باشد حاوي اطلاعاتي است كه از پاپيروس معروف ابرس متعلق به 1500 سال قبل از ميلاد بدست آمده است. در اين پاپيروس كه سال 1873 توسط باستان شناس آلماني ،ابرس، از حفريات مصر بدست آمده چنين نوشته شده است:" تومورهاي سطحي بدن كه اكثرا غير قابل درمان مي باشند داراي انواعي هستند كه خميرهاي ارسنيكي در بهبود آن مؤثر است."

500 سال قبل از ميلاد، بقراط چندين نوع تومور سرطاني را مي شناخته و اولين پزشكي است كه كلمه "كانسر" را براي تومورهاي خوش خيم و كارسينوما را براي تومورهاي بدخيم بكار برده است.

در قرن دوم ميلادي جالينوس درباره علت سرطان بحث كرد ، و آن را به علت غلبه صفرا دانسته است.

در قرن دهم ميلادي بو علي سينا پزشك عاليقدر ايراني در اين زمينه مطالعاتي داشته است. در سال 1740 اولين بيمارستان مخصوص سرطاني ها در فرانسه افتتاح شد.

دومين دوره از وقتي شروع مي شود كه اين بيماري مورد مطالعه و تصويب قرار گرفته و تقريبا از اواسط قرن هجدهم آغاز شده است. در اين زمان انواع گوناگون سرطان ها مورد مطالعه قرار گرفت و مسأله تشخيص باليني و آسيب شناسي و درمان آن دنبال شد.

سومين مرحله يعني مرحله تجسسات آزمايشگاهي است كه منجر به پيشرفت هاي كنوني گرديده است. اين دوره تا حل نهايي سرطان ادامه خواهد يافت. در اين دوره است كه عامل اصلي بيماري سرطان و نحوه درمان و پيشگيري آن و بالاخره نجات بشر از اين بيماري مورد مطالعه قرار مي گيرند.

مي توان گفت اطلاعاتيكه در قرن اخير در موضوع سرطان بدست آمده به مراتب از تمام ادوار زندگي بشر زيادتر بوده است. اين دوره از سال 1890 شروع ميشود. از اين تاريخ بود كه موضوع پيوند سرطان ها و ويروس موزائيك و اشعه ايكس و مواد كانسريژن و راديوم و طريق كشت بافت و قانون توارث نزد ژن ها و سرطان ويروسي حيوانات مورد توجه قرار گرفتند.

از سال 1920 به بعد موضوع سرطان ها و هورمون ها و سرطان هاي تجربي بدقت مورد بحث واقع شدند.

از سال 1940 به بعد مواد سرطان زا بيشتر مورد توجه قرار گرفتند و به كمك فيزيك اتمي و ميكروسكوپ الكتروني مطالعات دنبال مي شود.

 

 
کاربر:
رمز:
لینک ها:    
   
 

پیشگامان
پیشگام
کارت فینگر
پردازش تردد